Ψηφιακη αφηγηση: Γιατι η καλυτερη ωρα ειναι τωρα

Ψηφιακη αφηγηση: Γιατι η καλυτερη ωρα ειναι τωρα

Του Τάσου Οικονόμου

Ο Χρόνος έχει έναν συγκεκριμένο ρόλο, γενικά, στο πεδίο της αφήγησης. Είναι πάντα εκεί, με την παρουσία του διακριτική. Παρών, αλλά σιωπηλός. Στο κάδρο μεν, όμως σε δεύτερο πλάνο. Μία γερασμένη, σχεδόν καμπουριασμένη φιγούρα, η οποία ανεβάζει και κατεβάζει την αυλαία της παράστασης, παρακολουθώντας τις προετοιμασίες του θιάσου, παρατηρώντας τους πρωταγωνιστές να προβάρουν τις ατάκες τους, τις περίεργες φορεσιές τους, αναμένοντας το δραματικό φινάλε. Κι όμως, οι δραματουργοί ξέρουν τη δύναμή του. Γνωρίζουν καλά ότι η παρουσία του πανδαμάτορος χρόνου και μόνο αυτή, παράγει δράση. Δίχως να κάνει τίποτα, δίχως να προσπαθήσει, κάνει το όνειρο εφικτό ή ανέφικτο, την πραγματικότητα συναρπαστική ή ανυπόφορη.

Είναι αυτός που δίνει τη δυνατότητα ή την στερεί, είναι η γραμμική κίνησή του που κλέβει άλλη μια μέρα ή φέρνει ένα ακόμη ηλιοβασίλεμα.

Γιατί τώρα, λοιπόν;

Γιατί ψηφιακή αφήγηση στην Covid-19 εποχή;

Η απάντηση είναι δεδομένη. Γιατί όχι; Ο νέος κορωνοϊός σάρωσε την καθημερινότητά μας, κατά πολλούς την άλλαξε για πάντα και μας ώθησε απότομα σε έναν νέο κόσμο, κατά άλλους δεν άλλαξε πολλά, σχεδόν τίποτα. Όπως και να έχει, αποτέλεσε ένα ακόμη πεδίο για επικοινωνία, για εξιστόρηση, για ανάδειξη μικρών ή μεγάλων ηρώων. Τα αφηγήματα της εποχής του ιού, σχεδόν πάντα συναισθηματικά φορτισμένα, αρκετές φορές έκαναν τους ανθρώπους να δακρύζουν – πώς να λησμονήσει κάποιος την πρώτη φορά που βγήκαμε στα μπαλκόνια για ένα δυνατό χειροκρότημα στους ανθρώπους της υγείας – ενώ άλλες να φοβηθούν, να διδαχθούν, να αλλάξουν. Για πρώτη φορά, ίσως μία ιστορία, η πανδημία του κορωνοϊού είχε τέτοια ομοιομορφία στις διαφορετικές φόρμες που παρουσιάστηκε και στη διάδοση που είχε στις πολλές πλατφόρμες μέσα από τις οποίες μεταδόθηκε. Οι ίντσες διαφορετικές, είτε 60, είτε 6, το μήνυμα παρόμοιο.

Για αυτό, λοιπόν, η καλύτερη ώρα για μία ανατομία της ψηφιακής αφήγησης είναι τώρα. Γιατί συνυπήρξαμε μαζί της, κατανοήσαμε τη σημασία της, φωτίσαμε νοητά διάφορες πλευρές της. Το κυρίαρχο ζητούμενο, όμως, είναι η ανάπτυξή της στη χώρα μας και η προσπάθεια να προφτάσουμε και να ενσωματώσουμε τις τεχνολογικές εξελίξεις ουτώς ώστε οι ψηφιακές μας ιστορίες να είναι πιο πλούσιες και ενδεχομένως, καλύτερες από ποτέ. 

Ο Τάσος Οικονόμου είναι διδάσκων στο ECI, αρχισυντάκτης του ethnos.gr και μέλος της ενημερωτικής ομάδας της εκπομπής «Έλα Χαμογέλα» του OPEN TV. Έχει γράψει το βιογραφικό μυθιστόρημα «Άπερκατ» και έχει βραβευθεί από το Ίδρυμα Μπότση.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ COVID-19